Photobucket

Thursday, August 12, 2010

Categorized |

Peneroka Felda: Perhambaan Dizaman Moden

6:50 AM

Keputusan Mahkamah Persekutuan tahun lalu mengekalkan saman peneroka Felda Kemahang 3, Kelantan yang wajib dibayar Felda berjumlah RM11 juta mula merebak kepada kebangkitan peneroka seluruh negara. Jika kes ini di Kelantan yang dikatakan negeri dikuasai Pas, maka kes kedua diikuti oleh 645 peneroka Felda Muwakil, Labis Johor negeri yang kuat Barisan Nasional. Kes di Labis ini sudah mula dibicarakan.

Isnin lepas, 766 peneroka Felda Serting Hilir dan Felda Raja Alias memfailkan saman ketiga peneroka di mahkamah tinggi Seremban atas kes yang sama. Kesnya tetap sama iaitu penipuan gred kelapa sawit yang dijual di Kilang Felda.

Gred kelapa sawit yang dihantar kebiasaannya akan diletakkan oleh kilang Felda sebanyak 18 atau 19 sahaja. Namun apabila dibawa ke makmal bebas dan makmal Felda sendiri, ternyata gred sawit mereka ialah 24 hingga 26. Dianggarkan penipuan nilai greding sekitar 6 angka yang mewakili setiap gred itu sejumlah lebih kurang RM30. Bermakna apabila 6 gred, jumlah penipuan setiap tan ialah RM180. Jika peneroka menghantar sejumlah 10 tan kelapa sawit sebulan, maka mereka mendapat bayaran yang kurang sebanyak RM1800. Jumlah ini sangat besar. Hampir sama nilai dengan gaji pokok guru berijazah yang memulakan tugas.

Jika didarabkan setahun, maka jumlahnya melebihi RM20 ribu. Keadaan ini berlarutan sejak sekian lama. Bagi peneroka Felda Serting dan Raja Alias negeri Sembilan, mereka menghadapi gred yang rendah ini sejak tahun 1995 lagi. Bermakna sudah hampir 15 tahun. Jika lama ini tem,poh diambil kira, maka RM20 ribu didarabkan dengan 15 tahun, jumlahnya menjangkau RM300 ribu. Maknanya selama ini peneroka ditipu sebanyak RM300 ribu sejak tahun 1995. Ini bukan satu tuduhan, kerana mahkamah tinggi Kota Bharu sudah memutuskan sememangnya Felda menipu peneroka dan dikehendaki membayar saman sejumlah RM11 juta. Malah rayuan dan semakan kehakiman yang dibuat oleh Felda di mahkamah rayuan dan mahkamah persekutuan juga menemui kegagalan. Dengan makna yang jelas, mahkamah sepenuhnya bersetuju dengan saman peneroka tersebut dan terbukti jelas Felda menipu peneroka.

Di seluruh negara seramai 90511 peneroka adalah daripada kawasan sawit. Mereka mewakili 80 peratus peneroka Felda secara keseluruhan. Jika kesemua mereka berhadapan dengan masalah yang sama dan kemungkinan untuk itu adalah dekat, maka RM300 ribu didarabkan dengan 80511 peneroka sawit ini, maka jumlahnya ialah RM 24 bilion. Jumlah yang sangat besar. Kita mengharapkan jumlah ini tidak benar, tetapi untuk menafikan keseluruhannya suatu yang tidak boleh diterima sama sekali. Belum lagi dikira dengan kos tanam semula yang meragukan. Penyata yang dikeluarkan pejabat Felda, kos tanam semula ini termasuk kawat-kawat letrik yang dipasang di ladang-ladang ini. Namun hakikatnya seinci kawat letrik pun tidak ada.

Inilah perhambaan zaman moden. Yang menjadi mangsa Felda ini lebih 90 peratus adalah bangsa Melayu. Yang memegang lembaga pengarah Felda juga Melayu, yang menjadi Menteri yang menjaga Felda juga adalah Melayu. Apabila diserang Felda, mulalah dikatakan fitnah. tetapi kes di Felda Kemahang 3 sampai kehari ini tidak diulas Menteri atau timbalan menteri yang takut debat itu.

0 Responses to “Peneroka Felda: Perhambaan Dizaman Moden”

Post a Comment

Feedjit Traffic

Followers