Thursday, July 1, 2010

Categorized |

Catatan Syam 2: UlamaYang Utamakan Disiplin

5:13 AM

Tepat jam 3.30 pagi, azan subuh akan dikumandangkan. Selesai azan, para jemaah akan solat sunat dan membaca Al Quran. Biasanya masjid akan menanti 30 minit selepas azan barulah sembahyang. Jam akan memutarkan waktu dari 30 minit, 29,minit, 28 minit sampailah kepada 1 minit. Angkanya berubah-ubah. Terus sahaja ke 59 saat, 58, 57...4, 3, 2 dan 1 saat. Cukup 30 minit. Sebaik sahaja jam elektronik menunjukkan angka 1 saat, muncul ulama tua berusia 79 tahun di muka pintu masjid dan terus ke tempat imam dan imamkan solat subuh. Itulah dia Sheikh Said Ramadhan Al Butti pengarang Fiqh Sirah yang masyhur di zaman ini. Dua tahun dahulu kerap kami solat di masjidnya. kerinduan meninggalkan bumi Syam itu saya ambil sepenuhnya untuk solat subuh empat hari berturut-turut di Jame Butti minggu lepas.

Selama empat hari, begitulah saya melihat kehadiran Sheikh Butti. Jam menunjukkan 1 saat sahaja, mesti dia muncul. tidak pernah lewat walaupun sesaat. Sedangkan dia datang dengan kereta yang dipandu pemandunya. Natijahnya ialah, hampir tidak ada jemaah yang datang lewat ke masjid. Malu dengan ulama tua yang jalannya perlahan, boleh hadir tepat waktu. Apabila masuk ke masjid, saya segera bangun, ditunjuknya ke arah saya isyarat jari supaya duduk. memang orang lain tidak bangunpun. Apabila dia duduk di tempat imam barulah para jemaah bangun. Sheikh Butti amat melarang penghormatan buat dirinya. Bukan sahaja berdiri semasa kehadirannya, cium tangan dan ambil gambar pun tidak dibenarkan.

Kisah ini mengingatkan penulis kepada Sheikh Mahmud Siyam mantan imam Al Aqsa yang kerap dibawa ke Malaysia untuk ceramah Palestin. Dia akan bersiap lebih dahulu daripada pemandunya di tempat penginapan untuk ke tempat ceramah. Pernah sekali terlewat sampai, segera dia menegur. Katanya jika tiba lewat daripada waktu sepatutnya, orang tidak kata 'driver Sheikh Siyam yang lambat, orang akan kata Sheikh Siyam lambat. Ini tidak sepatutnya.

Banyak lagi kisah yang boleh dikongsi berkaitan dengan ulama yang sangat disiplin dalam waktu. Malangnmya kita yang muda pada hari ini khususnya yang berada dalam gerakan dakwah, disiplin waktu sangat buruk. Sehingga tanpa malu menggunakan istilah 'janji Melayu' atau 'waktu Melayu' bagi menjustifikasikan tindakannya atau rakan yang lambat hadir mesyuarat dan sebagainya. Tidak ada bangsa yang menghina bangsanya sendiri. Kita boleh lihat, organisasi yang mesyuaratnya, liqanya berjela-jela, masa tidak ditepati, kerap lambat lebih 30 minit untuk mulakan mesyuarat, pergerakannya juga lambat dan lembap. Mari kita mulakan untuk merasakan malu jika lewat hadiri mesyuarat, usrah dan sebagainya.

Satu lagi jika Sheikh Butti yang tua dan seorang ulama tepati waktu, maka pengikutnya juga akan jadi begitu. Begitulah sebaliknya. Jika ketua organisasi, poemuda kah, muslimat kah, YDP kah yang lambat, anak buah juga jangan diharam hendak jadi cepat. berubahlah.

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

Feedjit Traffic

Followers