Photobucket

Thursday, July 1, 2010

Categorized |

Catatan 1 ke Syam dan Turki

4:48 AM

Masuk ke Jame Butti, terus duduk di saf belakang kerana saf di hadapan telah penuh. Selesai solat sunat, Dr Taufiq Ramadhan Butti naik ke mimbar. Terus sahaja menegur dengan serius jemaah yang tidak memenuhi saf hadapan. Merah mukanya marah jemaah yang datang awal tetapi ruang depan masih lagi rompong. Segera semua bergerak dengan pantas ke depan. Khutbah dimulakan. Kali ini beliau bercakap tentang orang zalim. Khusyuk mendengar kisah-kisah dalam sejarah berkaitan dengan pemimpin yang zalim. lebih kurang dua puluh minit berkhutbah, tiba-tiba lalu seorang anak muda dari belakang dan terus melangkah satu persatu saf menuju ke saf paling hadapan. Terus sahaja dia duduk di belakang sejadah imam.

Sheikh Taufiq yang asyik berkhutbah terhenti,terus dijerkah anak muda itu. Datang lambat, duduk di saf hadapan. Macam-macam lagi la marahnya Dr Taufiq. terus sahaja dia mengarahkan anak muda itu ke saf belakang. Anak muda tersebut segera bangun dan ke belakang. Teringat ketegasan Dr Taufiq ini mewarisi ketegasan bapanya Dr Said Ramadhan AlButti, penulis Fiqh Sirah yang terkenal itu. Ketika sedang khutbahm beliau pernah berhenti dan memarahi seorang jemaah yang asyik mengambil gambarnya. Memang pantang bagi Sheikh Butti ini jika diambil gambarnya atau dicium tangannya.

Teringat di kampung halaman satu ketika dahulu. Tok Imam yang sedang berkhutbah menegur anak-anak yang bising di belakang masjid. Selesai khutbah ada makmum yang mufarakah ketika sembahyang. Katanya imam lagho. Inilah sebabnya jahil. Jika peristiwa di Jame Butti di kaki Jabal Qasium, Damascus tadi adalah perkara biasa. Si ditegur tidak malu dan orang ramai pun tidak bising selepas sembahyang. Biasa sahaja jika ditegur ulama dalam apa-apa majlis. Saya sendiri pernah ditegur Dr Kuraim Rajih. Dia ni ketua ulama Qurra Syam. Masyhur di seluruh dunia pembelajaran Al Quran. Sanadnya dikatakan paling dekat dengan Ibnu Abbas. Sukar sekali menghafaz Al Quran dengan beliau jika tajwid kita tidak kemas.

Ketika itu, bumi Syam kesedihan dengan pemergian Sheikh Taha Sukar salah seorang ulama Qurra yang berusia dalam 100 tahun. Saya ke rumah Sheikh Kuraim Rajih bersama isteri dan beberapa orang kawan. Sambil berbual tentang Malaysia, saya bertanya, siapakah yang akan menggantikan Sheikh Sukar sebagai ulama Qurra? terus sahaja saya dimarahi. Katanya itu bukan kerja kamu, kerja kamu menghafaz Al Quran.kelu dan malu dibuatnya. tetapi terasa bangga selepas itu kerana tegurannya melekat ke dada sampai hari ini. Kadang-kadang kerap sahaja kita ini hendak mengetahui urusan orang lain khususnya pimpinan. Kononnya hak kita untuk mengetahui. tetapi dalam masa yang sama urusan dan kerja kita tidak dilaksanakan. Menjadi ahli mana-mana gerakan, langsung tidak membantu gerakkan hatta diperingkat paling kecil.

0 Responses to “Catatan 1 ke Syam dan Turki”

Post a Comment

Feedjit Traffic

Followers