Photobucket

Monday, April 19, 2010

Categorized |

Natrah Orang Kedua Di Islamkan Che Aminah

10:07 PM

Membaca beberapa rekod penjajah menceritakan perjalanan hidup Natrah dan juga ibu ankatnya Che Aminah. Beberapa rekod ditulis Che Aminah ini sekadar pembantu rumah atau bibik yang membela Natrah. Namun yang sebenarnya Che Aminah ini adalah pedagang dan pendakwah. Sebelum mengIslamkan Natrah, dia terlebih dahulu mengIslamkan seorang Jepun.

Perkara ini berlaku ketika dia mengikuti suaminya yang berkerja di Jepun. Tertarik dengan dakwah bil hal, keperibadian Che Aminah yang sangat terpuji, jirannya berbangsa Jepun itu memberikan dua anaknya kepada Che Aminah untuk dijaga. Che Aminah membawa pulang ke Malaysia keduanya dan diIslamkan. Namanya Kamariah. Selang beberapa tahun kemudian, Che Aminah mengikuti suamnya ke Bandung Indonesia. Di sanalah bertemunya dengan Natrah yang diserah ibunya. Dibawa balik ke TanahMelayu dan diIslamkan. Membesarlah Natrah bersama kakak angkatnya Muslim Jepun bernama Kamariah.

Ketika datang ke Malaysia 10 tahun yang lalu, Natrah telah ke Kemaman dan mencari Kamariah. Mereka bertemu stelah hampir 50 tahun berpisah. Kamariah dan suaminya Yusuf dan anaknya Rogayah(masih hidup) membawa Natrah ke kubur ibu angkatnya Che Aminah. Natrah turut sama berdoa dikuburan itu untuk ibu angkatnya. Sebelum pulang ke Belanda, dia menyerahkan sejumlah wang kepada Kamariah, minta dibuat tahlil untuk ibu angkatnya Che Aminah.

0 Responses to “Natrah Orang Kedua Di Islamkan Che Aminah”

Post a Comment

Feedjit Traffic

Followers