Photobucket

Saturday, April 3, 2010

Categorized |

Diantara Campur Tangan Isteri Najib Dan Isteri Khalifah Othmaniah

2:56 AM

Apabila membaca sejarah kerajaan Islam Othmaniah yang berpusat di Turki, kita akan menemui fakta-fakta beberapa campur tangan isteri sultan atau khalifah dalam pemerintahan. Beberapa orang Khalifah Othmaniah yang mempunyai isteri kedua atau ketiga, keempan dikalangan bukan orang Turki, mereka ini telah terlibat campur tangan dalam pentadbiran. Bukan sekadar itu, ada isteri khalifah yang sanggup berkomplot membunuh anak tiri dari ibu pertama dan juga adik beradik sultan, semata-mata hendak memastikan tahta kerajaan turun kepada anaknya.

Inilah diantara banyak sebab yang melemahkan kerajaan Othmaniah. Perkara ini disedari Sultan Abdul Hamid 2 dan dialah yang memulakan langkah menghalang isteri-isteri terlibat dalam pentadbiran. Namun keadaan ketika itu sudah parah sehinggalah membawa kepada penggulingan Sultan Abdul Hamid 2 daripada jawatannya. Dia telah dilarikan keluar dari Turki dan menetap beberapa tahun.

Inilah perkara yang menjadi bualan peminat-peminat politik Malaysia sama ada dikalangan rakyat Malaysia atau pemerhati luar negara. Mereka mula memperkatakan campur tangan isteri Perdana Menteri dalam pentadbiran. Beberapa menteri baru, CEO GLC dan jawatan politik dilantik atas kehendak isteri Perdana Menteri ini. Kerap dilihat isteri Perdana Menteri ini merasmikan pelbagai acara kerajaan dan bukan kerajaan yang jauh lebih kerap berbanding isteri-isteri Perdana Menteri yang lepas-lepas.

Jika Khalifah Othmaniah dilemahkan dengan campur tangan isteri-isteri kedua Khalifah, isteri Perdana Menteri Malaysia ini juga bukanlah isteri pertama Najib. Dia adalah isteri kedua Najib setelah bercerai dengan suami pertamanya seorang selebriti. Maka apabila berbalik kepada sejarah, tidak mustahil ianya akan berulang. Bukan sekadar negara terdedah dan terserah kepada asing seperti Apco milik Yahudi, malah paling bimbang suami itu sendiri akan dicampak entah ke mana selepas ini apabila tidak disukai isteri.

0 Responses to “Diantara Campur Tangan Isteri Najib Dan Isteri Khalifah Othmaniah”

Post a Comment

Feedjit Traffic

Followers