Photobucket

Sunday, March 7, 2010

Categorized |

Kisah Siam Muslim

11:23 PM

Hampir dua hari perjalanan, kami sampai ke pintu masuk wilayah Isan (Utara Timur Thailand). Berehat sebentar di R n R kebetulan sebelah empangan. Setelah 20 minit, semua kembali ke kereta dan bersedia hendak bertolak. Tiba-tiba pemandu kami di Yayasan Kebajikan Fathani, mohon sedikit masa. Katanya hendak berdakwah. Kami mengangguk sahaja. 10 minit kemudian, dia kembali ke kereta dan maklumkan 4 gadis Siam yg ditemui, 3 daripadanya telah memeluk Islam hasil dakwah 10 minit mereka. Masya Allah mengejutkan. Kenapa jadi begini? Mudah sekali mendapat hidayah. Kerap kita mendengar Melayu Muslim di Selatan Thailand. Tetapi jarang mendengar Siam Muslim. Bila sebut Siam, nampaklah kejahatan tentera mereka membunuh muslim Tak Bai, teringat juga Siam Perut Hijau yang menjadi gelaran di Kedah buat Siam di sana. Ada cerita menarik Siam Muslim di Isan sehingga menyebabkan 3 gadis ini hanya 10 minit sahaja boleh masuk Islam.

Bergerak hari ketiga, kami sampai ke wilayah Korat (salah satu daripada 19 wilayah di Isan). Terus ke rumah sekeluarga Siam Muslim di sana. Tuan rumah namanya Adam, seorang anak muda berjuabah tanpa kopiah. Dia bertutur sepenuhnya dalam bahasa Siam dan diterjemahkan oleh geng-geng Fatani. Katanya di Isan ini Muslimnya hanya 20 ribu orang daripada 22 juta penduduk Isan. Jumlah mereka hanya 0.2 peratus sahaja daripada penduduk Isan. Walaupun jumlah muslim Siam ini tidak sampai 1 peratus, penduduk-penduduk Isan mengangkat 4 orang Siam Muslim menjadi wakil rakyat mereka. Maknanya orang Siam yang majoriti beragama Budha dan sedikit Kristian dalam jumlah mereka 99.8 peratus itu sanggup mengundi calon muslim yang mewakili minoriti Muslim. Ini kerana orang-orang di Isan tertarik dengan akhlak orang Islam di tempat mereka. Kebanyakan orang Islam terkenal dengan keberanian dan mereka adalah kaum peniaga. Walaupun dalam sebuah kampung muslimnya hanya seorang, tetapi usaha dakwah tetap di jalankan sehingga bertambahnya orang Islam.

Diantara penggerak awal dakwah di Isan ialah orang-orang Kabul(Afghanistan) yang datang ke sini ketika perang dahulu. Mereka belajar bahasa Siam dan menetap di sana sebahagiannya membuka perniagaan dan berkahwin dengan wanita Siam. Keduanya anak-anak Siam ini 10 tahun dahulu diambil sebagai anak angkat kepada penduduk Fatani di Selatan Thailand. Anak-anak Siam yang yatim dan susah ini dijaga oleh Yayasan Kebajikan Fatani sehingga usia 18 tahun. Kemudian mereka dilepaskan dalam keadaan tidak dipaksa memeluk Islam. Namun mereka telah memeluk Islam dan berkahwin dengan orang Islam Fatani. Ada juga orang Malaysia yang berkahwin dengan orang Siam Isan ini. Lalu mereka pulang ke Isan dan memulakan usaha dakwah. Dalam tempoh lebih kurang 10 tahun, umat Islam bertambah menjadi 20 ribu. Masjid-masjid didirikan untuk mendirikan solat dan kelas pengajian Islam. Daripada 19 buah wilayah(negeri) di Wilayah Isan ini, 17 daripadanya sudah ada masjid. Ada negeri yang mempunyai sebuah masjid dan ada yang sudah dua, tiga hingga enam buah.

Dua buah negeri lagi langsung tidak ada masjid. Mereka terpaksa bergerak ke negeri lain sejauh 200 km untuk solat jumaat. Malah negeri yang sudah ada masjid itu pun tidak lah mencukupi bagi sebuah negeri sebesar Melaka itu. Masjid-masjid didirikan di tengah masyarakat seperti di pekan Korat. Rombongan kami juga melawat sebuah tapak masjid di Korat ini yang terletak berdepan dengan sebuah sekolah. Kewujudan masjid ini tidak menimbulkan masalah kepada penganut Buddha, malah mereka berbangga pula dengan orang Islam. Selama ini mereka tidak pernah kenal Islam. Dalam masa beberapa tahun ini mereka mengenali umat Islam yang masyhur dengan kehebatan pribadi mereka, akhlak, amanah dan kerajinan serta suka membantu. Keduanya penduduk Siam di Utara ini, iaitu Bangkok ke atas(sempadan Loas dan kemboja) sangat terbuka pemikiran mereka. Mereka boleh menerima kehadiran agama baru khususnya Islam dan mereka bersedia sahaja untuk mendengar dakwah yang disampaikan. Berbeza dengan Siam di Selatan yang amat berdendam dengan orang Islam.

Keterbukaan mereka dan sikap yang ditunjukkan oleh orang Islamlah yang menyebabkan dakwah begitu subur di wilayah Isan ini. Maka tidak hairanlah dalam masa 10 minit 3 gadis tadi memeluk Islam. Kerana sebelum itu bertahun-tahun mereka sudah melihat kehebatan orang-orang Islam. Tulisan ini saya nukilkan untuk gambarkan kepesatan pengIslaman di Utara Thailand. Dalam keadaan di Selatan, umat Islam diperangi dan ditindas sebahagiannya, di Utara Thailand, Islam berkembang dengan baik. Saya berkira-kira dengan sahabat di sana, tidak mustahil dalam masa 20 ke 30 tahun lagi, bangsa Siam di Utara akan menjadi majoriti Muslim atau sekurang-kurangnya berjumlah 15 ke 30 peratus yang sekaligus akan menjadi kuasa penentu dalam pilihanraya. Harus diingat pengundi di Isan ini sentiasa menjadi undi penentu kepada politik Thailand kerana jumlah mereka mewakili 1 per 3 penduduk Thailand yang berjumlah 60 juta itu. Cuma mereka perlukan dua bantuan sahaja. Pertamanya pendakwah yang boleh duduk di sana bergilir-gilir dan mampu bertutur Siam. Keduanya mereka perlukan bantuan membina masjid untuk dijadikan kelas-kelas agama kepada muallaf di sana.

0 Responses to “Kisah Siam Muslim”

Post a Comment

Feedjit Traffic

Followers