Photobucket

Monday, March 8, 2010

Categorized |

Peruntukan Sekolah Dikurangkan, Cukai Golf Dihapuskan

8:29 AM

Kebanyakan sekolah sekarang tidak membenarkan pelajar membuka kipas sebelum pukul 10 pagi dan sebelah petang pula setakat pukul 5.30 sahaja. Sebelum itu kipaslah badan dengan buku. Guru juga sama. Tidak perlu lagi menggunakan projector atau apa-apa sahaja alat bantu mengajar menggunakan elektrik. Guna kapur dan papan hitam sahaja.

Bilik guru yang besar juga hanya dibenarkan menggunakan satu aircond daripada jumlah dua atau empat aircond yang dipasang sebelum ini. Malah ada sekolah yang membeli kipas meja untuk guru-guru bagi menggantikan aircond. Malah mesyuarat guru-guru setiap bulan juga asyik membincangkan cara menjimatkan letrik dan cara menambah pendapatan sekolalah bagi membayar bil-bil yang sepatutnya.

Jika dahulu mesyuarat guru-guru membincangkan soal prestasi pelajar dan lain-lain hal akedemik. Namun sekarang tumpuan itu sudah hilang. Di asrama pula, yuran-yuran pelajar dinaikkan. Setiap minggu pelajar dikenakan pulang ke kampung masing-masing. Jika hendak tinggal di asrama kena bayar penuh yuran makan minum dan letrik. Ibu bapa mengeluh kerana terpaksa mengambil anak-anak yang duduk di asrama setiap minggu.

Kenapa semua ini berlaku? Bagaimana dengan peruntukan kerajaan? Bukankah dahulu sekolah tidak perlu fikirkan soal bayaran bil kerana semuanya akan dilunaskan oleh penguasa. Kata pemimpin negara, ekonomi semakin baik dan stabil. Jadi kerana stabillah sekolah-sekolah dikurangkan peruntukan.

Namun dua hari lepas, pemimpin negara mengumumkan cukai kereta padang golf dimansuhkan. Orang kampung tidak main golf. 90 peratus adalah golongan berada dan pembesar negara. Apa akan jadi dengan negara kita. Ketika sekolah-sekolah di Indonesia semakin meningkatkan infrastruktur di sekolah mereka, sekolah di negara kita kembali mundur kebelakang. Inilah bahana penguasa tidak berharut (berhati perut).

0 Responses to “Peruntukan Sekolah Dikurangkan, Cukai Golf Dihapuskan”

Post a Comment

Feedjit Traffic

Followers