Photobucket

Monday, March 15, 2010

Categorized |

Kedah Tidak Membangun? Mukhriz Sembunyi Maklumat

1:13 AM



Caption: (Kiri) Tuan Guru Haji Saleh bersama pelajarnya, (kanan) Ustaz Azizan Razak

Kenyataan Mukhriz Mahathir ahli Parlimen Jerlun dalam media kelmarin bahawa Kedah tidak membangun setelah dua tahun diperintah Pakatan Rakyat suatu yang memelikkan. Dia juga mengatakan tidak ada perubahan kepada pentadbiran negeri selepas MB baru memerintah Kedah.

Kalaulah Yb Jerlun ini malas membaca laporan ekonomi, laporan kementeriannya sendiri iaitu kementerian Perdagangan Antarabangsa yang dia menjadi timbalan menterinya, sepatutnya dia tidak tuli telinga untuk mendengar maklumat daripada pegawainya. Kementerian beliau sendiri yang mengumumkan Kedah menjadi negeri kelima tertingggi dimasuki pelabur bagi tahun lalu dengan jumlah pelaburan sebanyak RM800 juta lebih. Bayangkan sebelum ini Kedah duduk dalam 'Top Five' negeri termiskin di Malaysia, dalam masa satu tahun sahaja berjaya membuka keyakinan kepada pelabur untuk melabur sehinggalah cukup dua tahun, Kedah menduduki tangga kelima. Dikhabarkan juga dua negei Pakatan Rakyat duduk dalam 'Top Five' negeri tertinggi menerima pelaburan dalam dan luar negara.

Jadi baki negeri Pakatan hanya satu. Maka negeri manakah yang duduk dalam baki 7 negeri tercorot menerima pelaburan terendah di Malaysia. Selain Kedah, Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan, negeri-negeri lain ini diperintah oleh siapa? Adakah negeri Sembilan, Pahang, Terengganu, Melaka, Perlis, Perak dan Sabah ini diperintah oleh AKIM atau Berjasa, atau Parti Semangat 46 yang dibubarkan atau IPF atau Parti Makkal Sakti atau Parti milik Nallakarupan atau Ibrahim Ali. Yang pasti negeri-negeri mundur ini tidak diperintah oleh Pakatan Rakyat. Boleh jadi parti yang disertai Mukhriz agaknya yng memerintah negeri kurang pelabur masuk ini.

Di zaman BN, sekolah-sekolah agama rakyat diketepikan. Pondok Tuan Guru Haji Saleh Musa di Sik memohon tar kepada 3 menteri besar BN sebelum ini tidak pernah dapat. Tidak sampai setahun memerintah MB baru Ustaz Azizan memberikan tar lengkap sampai ke Pekan Sik. Sehingga hari ini lebih 4 ribu pengunjung menghadiri kuliah pagi jumaat di Pondok Tok Guru Haji Saleh ini yang semakin selesa. Guru-guru sekolah agama rakyat dan pondok diberi bantuan. Begitu juga dengan kampus tetap Kolej Universiti Insaniah yang dijanjikan oleh tiga MB zaman BN. Tetapi belum cukup dua tahun MB Pas memerintah, kampus induk Insaniah sudah mula dibina.

Dalam hal pertanian, di zaman BN kawasan sawah padi semakin mengecil. BN mahu mengambil tanah rakyat di Yan beribu ekar untuk dibangunkan projek petrokimia. Namun Pas menentang ketika menjadi pembangkang. Kini tanah sawah beribu ekar itu tidak diambil dan projek dipindahkan ke kawasan ditambak di pesisir laut Yan. Kerajaan Pakatan Rakyat juga menambah sebanyak 6000 hektar kawasan baru tanaman padi bagi memenuhi keperluan negara. Begitu juga projek ternakan keli kanvas di Sungai Pau Sik yang baru dilancarkan, tetapi sudah mendapat tempahan sebanyak 680 tan metrik sebulan. Jumlah ini juga dijangka meningkat sebanyak 1200 tan sebulan apabila mula dieksport keluar negara. Keli yang dijadikan sardin dan fishball ini mendapat tempat di negara-negara luar. Projek tanaman jagung di Changloon Kedah yang mula mengeluarkan hasil menjadi kawasan tanaman jagung terbesar di Malaysia. Permintaan pasaran tempatan oleh pasaraya-pasaraya besar seperti Tesco sahaja tidak dapat ditampung. Usaha-usaha sedang dijalankan untuk menjadikan Kedah negeri jagung, padi dan nanas untuk keperluan tempatan dan luar negara giat dijalankan di Pokok Sena, Changlon, Sik dan Baling. Tanah-tanah milik rakyat yang terbiar diusahakan oleh kerajaan negeri untuk tanaman-tanaman ini.

Begitu juga dengan pembangunan insan. BN dizaman pemerintahan Abdullah Badawi mengwa-warkan pembangunan insan untuk ditekankan. Namun tiada program dibuat di negeri Kedah. Sebaliknya selepas Pakatan memerintah, hari ini dimulakan diadakan Kem Bina Sakhsiah selama 21 hari untuk remaja 15 tahun ke atas dan Kem Anak Soleh di tujuh tempat serentak untuk anak-anak bawah 12 tahun. Kesemua kem ini melibatkan pembangunan sahksiah remaja seramai dua ribu orang satu tahun. Dijangka jumlah ini akan meningkat kepada tiga ribu ke lima ribu orang remaja setahun bergantung kepada kewangan dan tenaga kerja. Jika jumlah dua ribu itu kekal, sepanjang lima tahun insyaAllah Pakatan Rakyat pimpinan Ustaz Azizan memerintah, seramai 10 ribu remaja berjaya dididik dengan sahksiah dan amalan agama yang baik seterusnya dapat mengurangkan masalah sosial dikalangan remaja.

Pendedahan penulis ini hanya 5 peratus daripada perubahan sebenar yang berlaku selama dua tahun pemerintahan Pakatan Rakyat. Belum bercakap lagi soal pelancongan yang meningkat di Langkawi pada tahun lepas, soal kutipan hasil cukai, perbandaran dan kerajaan tempatan. Yang besarnya juga, tidak ada exco, adun dan pegawai besar kerajaan negeri yang disabitkan dengan kesalahan rasuah sepanjang pemerintahan. Adakah ini bukan perubahan wahai Mukhriz. Penulis syorkan Mukhriz tumpu kepada penyelesaian konflik merebut calon di Kota Seputih dalam parlimennya terlebih dahulu sebelum bercakap hal pentadbiran negeri.

0 Responses to “Kedah Tidak Membangun? Mukhriz Sembunyi Maklumat”

Post a Comment

Feedjit Traffic

Followers