Photobucket

Wednesday, March 10, 2010

Categorized | , ,

Penahanan Mazlan Aliman : Felda Ingat Anak Peneroka Buta Huruf?

1:03 AM

"Mazlan dilokap lagi," panggilan telefon dari mahkamah Raub meyebabkan air mata penulis menitis tidak henti-henti. Saudara yang memaklumkan itu adalah anak peneroka yang juga teman rapat Mazlan Aliman. Berita penangkapan Mazlan semalam tidak lah mengejutkan sangat. Ini kerana semua orang fikir Mazlan ditahan sebentar sahaja. Rupa-rupanya dia tidur di lokap polis Raub malam tadi.

Kisahnya bermula apabila Mazlan Aliman menziarahi peneroka Lembah Klau di Raub Pahang. Dalam ziarah itu juga dia telah mengadakan dialog dengan beberapa orang peneroka di dalam rumah mereka. Tidak semena-mena, datangnya pegawai-pegawai felda termasuk polisko(keselamatan felda) dan menghalang Mazlan meneruskan dialog. Berlaku pertengkaran di sana. Mazlan dengan beberapa orang peneroka ke Balai Polis bagi membuat laporan gangguan yang dikenakan kepadanya.

Selepas membuat aduan, dia telah ditahan polis dan tidur dilokap semalaman. Malam ini malam kedua beliau mendekap di lokap polis. Ini semua gara-gara tindakan pihak felda yang dikatakan telah mengarahkan semua felda melarang Mazlan memasuki semua tanah rancangan felda. Ini arahan bodoh yang tidak masuk akal. Sedangkan Mazlan itu sendiri anak peneroka. Malah peneroka-peneroka memiliki tanah mereka sendiri dan mereka berhak mengajak siapa sahaja bertandang ke rumah mereka.

Sebenarnya felda semakin panas dengan laporan suhakam yang dibuat Mazlan minggu lepas berkaitan dengan penipuan dan penindasan felda kepada peneroka. Sebelum itu mereka berhadapan dengan tindakan mahkamah peneroka felda di Kelantan atas penipuan gred sawit. Mahkamah telah mengarahkan felda membayar ganti rugi kepada peneroka-peneroka ini. Selepas itu, mereka tertekan dengan ratusan dialog dan ceramah penerangan yang dibuat oleh Mazlan Aliman bersama kumpulannya di seluruh felda di Malaysia mendedahkan kepincangan dan penindasan felda kepada peneroka. Boleh dikatakan lebih 80 peratus felda di Malaysia sudah dimasuki Mazlan Aliman. Malah ada felda yang dimasuki tiga hingga lima kali atas permintaan peneroka-peneroka sendiri.

Ini menyebabkan felda tertekan dengan kebangkitan rakyat peneroka yang mula reti erti undang-undang dengan membawa berbagai-bagai kes ke mahkamah, membuat pendedahan kepada media, mengajurkan konvensyen dan kemuncaknya berhimpun di Suhakam membuat aduan. Laporan Suhakam itu mendapat liputan besar-besaran oleh media seperti Harakah, Suara Keadilan, Malaysia Kini dan juga akhbar-akhbar arus perdana. Dunia luar felda terkejut dengan laporan-laporan ini kerana sangkaan mereka, peneroka felda ini orang yang sangat dimanjakan oleh kerajaan sejak dahulu kerana selama ini berita-berita manis sahaja didengar mereka. Namun laporan kepada Suhakam itu menyebabkan tekanan yang felda hadapi semakin memuncak.

Isu yang menjadi tumpuan ialah potongan tanam semula yang berjumlah sekitar RM40 setiap bulan sejak mula peneroka keluarkan hasil 30 tahun lebih yang lalu tidak dipulangkan semula kepada peneroka. Sedangkan ianya bukan peruntukan kerajaan atau apa-apa subsidi, sebaliknya ia duit peneroka yang dipotong sehingga kini dikatakan berjumlah RM17 ribu setiap orang. Felda tidak membayar kembali simpanan yang dibuat untuk tujuan tanam semula itu setelah peneroka-peneroka kini menanam semula getah dan sawit mereka. Penipuan felda dalam gred sawit juga berlaku ketara sehingga peneroka felda Kemahang menang di mahkamah apabila kes ini dibawa oleh mereka.

Tidak tahan dengan suara Mazlan Aliman ini, maka arahan bodoh menyekat kemaraan beliau dibuat dan kemuncaknya juga semalam mereka cuba menyekat Mazlan di Lembah Klau sehingga beliau ditahan polis. Peringatan yang hendak penulis berikan kepada felda, bahawa anak-anak peneroka kini bukan lagi seperti diawal kemasukan mereka di felda pada tahun 70-an yang lalu. Anak-anak peneroka sudah ada yang menjadi peguam, jurutera, PTD, pensyarah, ahli politik dan CEO syarikat-syarikat besar. Ribuan anak peneroka yang memiliki ijazah, master dan Phd. Kami bukan golongan buta membaca dan lemah berfikir seperti kamu fikirkan. Apabila peneroka Kemahang membawa kes ke mahkamah, baru kamu sedar kami juga punya kepandaian malah lebih cerdik daripada kamu.

Jadi usaha menyekat Mazlan yang dilakukan, tidak akan memadamkan usaha mendedahkan penindasan kepada peneroka dan usaha-usaha memperjuangkan nasib peneroka akan semakin bersemarak. Daripada ramai yang tidak tahu, kini isu ini semakin diketahui ramai. Seorang Mazlan ditahan, 100 orang watak 'Mazlan' yang baru sedia menanti. Jika selama ini hanya Mazlan dan beberapa kerat anak-anak peneroka terlibat sebagai 'leader' kepada isu ini. Selepas penangkapan Mazlan ini, berpuluh anak peneroka akan terus menggempur isu-isu ini sampai ianya diberi keadilan. Insya Allah dalam masa terdekat ini sebuah akedemik latihan kepimpinan anak-anak peneroka akan dibuat untuk tujuan ini.

Di gugusan Chini dan Keratong kita ada Ustaz Fadhil Nor dan Ustaz Nasarudin Tantawi. Di Jengka kita punya Ustaz Syahril Azman dan Aris Faizol. Malah naib presiden Pas yang arif dalam masalah felda, Dato Tuan Ibrahim Tuan Man juga tinggal di kawasan felda. Lagi sekat, lagi kami bangkit.

0 Responses to “Penahanan Mazlan Aliman : Felda Ingat Anak Peneroka Buta Huruf?”

Post a Comment

Feedjit Traffic

Followers