Photobucket

Monday, July 5, 2010

Categorized |

Daftar Pemilih Automatik sebabkan Huru Hara: Alasan Sempit

10:58 AM


Suruhanjaya Pilihanraya SPR menolak pendaftaran pemilih secara automatik kerana akan menyebabkan huru hara. Demikianlah alasan sempit pemikiran yang dibuat oleh SPR. Alasan yang tidak dijelaskan ini menunjukkan SPR berada dalam kesempitan sehingga tidak sempat mereka reka alasan lain.

Jika dahulu SPR mengatakan masalah sistem akan berlaku kerana sukar untuk menyelaraskan pendaftaran diantara SPR dengan Jabatan Pendaftaran Negara. Alasan ini tidak lagi diterima, namun lebih baik daripada alasan terkini, 'huru hara'. SPR memberi kenyataan seolah-olah mereka berada dibawah kuasa yang terasing diantara Jabatan Pendaftaran Negara. Sedangkan Jabatan Pendaftaran Negara dan SPR sama-sama berada di bawah kerajaan persekutuan.

Jabatan pendaftaran mempunyai rekod rasmi yang sah tentang rakyat Malaysia yang dilahirkan dan meninggal dunia. Mereka mempunyai rekod setiap warganegara yang mencukupi usia 21 tahun dan layak mengundi. Maka apakah masalahnya nama ini secara automatik menjadi pengundi berdaftar. Begitu juga dengan masalah pengundi yang meninggal dunia. SPR tidak perlu menanti bantahan daripada parti politik setiap kali musim bantahan dibuat kerana Jabatan Pendaftaran Negara mempunyai rekod setiap kematian. Keluarkan sahaja nama yang sudah meninggal dunia daripada pendaftaran.

Jika hendak dikatakan SPR ini tunduk kepada kehendak parti pemerintah Barisan Nasional, apa untungnya Barisan Nasional jika ramai rakyat tidak mengundi? Pakatan Rakyat dan BN sama-sama perlukan undi. Jika untungnya BN boleh manipulasi sebahagian nama orang yang sudah mati untuk dijadikan pengundi hantu dengan diberikan kad pengenalan kepada hantu-hantu ini, sama sahaja faedahnya jika semua rakyat didaftarkan secara automatik sebagai pengundi. Manakan tidak, ketika pendaftaran pemilih perlu dibuat sendiri ini pun masih ada lebih 20 peratus rakyat yang tidak keluar menundi. Bayangkan jika semua orang didaftarkan sebagai pemilih. Boleh jadi rakyat yang tidak keluar mengundi meningkat sehingga 50 peratus iaitu kalangan yang tidak peka dengan politik dan pekak penderitaan diri sendiri.

Maka di sini juga ada ruang untuk dijadikan pengundi hantu yang mengundi bagi pihak BN. Inilah dilema SPR sejak berpuluh tahun ini. Bukan SPR tidak sedar, tetapi turut menjadi tidak cerdik sama seperti Barisan Nasional. Lihat sahaja bekas-bekas Pengarah SPR yang pencen. Setelah pencen sahaja, baru berani keluarkan kenyataan mengkritik peraturan-peraturan tidak telus SPR. Barulah hendak keluarkan cadangan-cadangan baik yang lebih dahulu Pas dan rakyat kemukakan.

Sudahlah peraturan untuk membuat bantahan nama-nama yang meninggal dunia dan nama-nama yang diragui menyusahkan. Setiap nama yang dibantah perlu dibayar RM10. Ada Pas negeri yang efisyen dan efektif melakukan gerak kerja pilihanraya terpaksa mengeluarkan berpuluh ribu wang untuk dibayar kepada SPR bagi membantah nama-nama pengundi yang meragukan. Apa peliknya, jika setiap suku pertama hingga keempat setiap tahun, setiap parlimen mempunyai 200 nama yang meragukan, satu negeri jika ada 15 parlimen, jumlah yang dibantah 3 ribu orang. Maka jumlah wang perlu dibayar RM30 ribu. tiga tahun buat bantahan, hampir RM100 ribu terpaksa dikeluarkan.

Inilah dilema pilihanraya di Malaysia apabila parti pemerintah takut untuk kalah.

0 Responses to “Daftar Pemilih Automatik sebabkan Huru Hara: Alasan Sempit”

Post a Comment

Feedjit Traffic

Followers